Strefa wiedzy
Innowacje i innowacyjność to dziedziny, których rozwój w rozwiniętych gospodarkach obserwowany jest od dziesięcioleci. Wynika to z oczywistego faktu, że aby utrzymać pozycję konkurencyjną i ją umacniać biznes musi rozwijać się poprzez innowacje. Niekwestionowanymi liderami innowacyjności są USA, Japonia i kraje Europy Zachodniej. To z tych rynków pochodzi najwięcej innowacji w gospodarce światowej.
W Polsce nadal innowacji jest mało. I nie wynika to z tego, że brakuje nam pomysłowości, inwencji czy technologicznej wiedzy fachowej. Jedną z głównych przyczyn wciąż niskiej innowacyjności w Polsce jest to, że system edukacji kadry zarządzającej u nas w kraju nie kładzie nacisku na obszary systemowego rozwoju innowacji i zarządzania innowacyjnością. Na studiach, programach MBA, kursach menedżerowie uczą się o sprzedaży, finansach, marketingu, zasobach ludzkich, planach biznesowych, sprzedażowych marketingowych, akwizycjach, etc. A o planach i procesach zarządzania innowacyjnością – nie!
Innym zagadnieniem, które znacząco spłyca podejście do rozwoju poprzez innowacje są dotacje unijne. To bardzo ważne i użyteczne narzędzie, ale sposób jego wykorzystywania sprawił, że innowacja kojarzona jest najczęściej z pojedynczym projektem, na który firma pozyskała dofinansowanie unijne. Przez to innowacyjność rozumiana jest jako realizacja pojedynczego projektu a nie jako zbór działań stymulujących rozwój w dłuższej perspektywie poprzez zarządzanie portfelem innowacji.
Innowacje mogą przydarzyć się każdej firmie. Chodzi jednak o to, aby innowacje nie były pojedynczym zdarzeniem, ale były rozwijane systemowo i systematycznie, w oparciu o znane i powszechnie stosowna na świecie procesy i narzędzia zarządzania innowacyjnością.
Dziedzina wiedzy, jaką są innowacje i innowacyjność czy procesy zarządzania nią jest bardzo szeroka i bogata w modele postępowania i kanony działania. Instytut Innowacyjności Polska stara się tę wiedzę upowszechniać, aby była coraz szerzej wykorzystywana w polskich przedsiębiorstwach do kreowania kultury innowacyjności i budowania trwałych fundamentów do rozwoju poprzez innowacje w długim okresie czasu.
Współczesny menedżer, aby efektywnie realizować wizję przyszłości biznesu i skutecznie nim zarządzać musi dysponować dogłębną wiedzą o procesach zarządzania innowacyjnością.
W naszej Strefie Wiedzy znajdziesz wiele inspirujących materiałów, które inspirują, edukują i dostarczają konkretnych przykładów jak zarządzać innowacyjnością a w ten sposób budować stabilną przyszłość konkurencyjnego biznesu.
Zapoznaj się z obszarami naszej Strefy Wiedzy: