Amerykańscy matematycy i badacze mózgu z Case Western Reserve University odkryli, dlaczego myślenie o niczym jest tak męczące. Wg. “Science” – zapominanie o pracy w czasie wakacji czy uciszenie piosenki wciąż „grającej w głowie” jest dla mózgu dużym wysiłkiem. Naukowcy doszli do wniosku, że zarówno myślenie jak i przerwanie procesu myślowego pochłania energię. To drugie „przypomina próbę wyhamowania ciężarówki na zjeździe”. Trzeba przyznać, że jest to dość obrazowe porównanie, szczególnie tuż przed urlopem…
No więc jesteśmy już na plaży nad polskim morzem (i mamy szczęście, że nie pada:) ), czy w Grecji lub Chorwacji i postanawiamy odpocząć od pracy, nie myśląc o tematach, które zostawiliśmy w biurze. Wiemy jednak, że nie jest to łatwe, bo często nasze zawodowe problemy wracają mimo woli i nie jest łatwo je wyprzeć z myśli. Rozważamy więc wszystko bardziej lub mniej intensywnie, choć najczęściej efektu dużego to nie da lub za wszelką cenę odganiamy te myśli „próbując wyhamować ciężarówkę na zjeździe”.
Skoro walka z myślami o pracy jest taka trudna, a myślenie „o niczym” zmęczy nas jeszcze bardziej, to próbując połączyć przyjemne z pożytecznym proponuję pomyśleć o…innowacjach.
Proponuję trzyetapowe ćwiczenie:
1. Inspiracja
Na urlopie masz czas i na pewno coś czytasz dla rozrywki. Poniżej załączam trzy linki do ciekawych artykułów. Ciągle słyszymy, jak świat wokół nas się zmienia, co nas czeka, w jak innej rzeczywistości będą żyły już nie tylko nasze dzieci, ale my sami. Np. RyanAir – to tanie linie lotnicze. Czy aby na pewno? Samochód Tesla – to niedościgniony wzór auta elektrycznego. Czy faktycznie niedościgniony? Walt Disney – to kreskówki, filmy familijne, parki rozrywki. Czy aby tylko to? W niniejszych artykułach (czyta się trochę, jak „Focus” czy „Wiedza i życie”) omówione są casy, które dotyczą zagadnień, z którymi mamy na do czynienia niemal na co dzień, a nie myślimy, że zmiany w tych obszarach mogą być wręcz rewolucyjne i będą zmieniały nasze codzienne życie.
Ryanair przestanie być tylko linią lotniczą:
http://businessinsider.com.pl/strategie/zarzadzanie/ryanair-nowa-strategia-taniej-linii-lotniczej/h8f6bd9
Volvo Plans to Go Electric, to Abandon Conventional Car Engine by 2019:
https://www.wsj.com/articles/volvo-to-phase-out-conventional-car-engine-1499227202
The Walt Disney Company Kicks Off Fourth Year of the Disney Accelerator.
http://www.prnewswire.com/news-releases/the-walt-disney-company-kicks-off-fourth-year-of-the-disney-accelerator-300485847.html
2. Rozważania
Zainspirowany powyższymi artykułami ukierunkuj swoje myśli starając się rozważać kolejno trzy zagadnienia:
- Jak moja branża wyglądała 5 lat temu?
- Jak moja branża wygląda teraz?
- Jak moja branża może wyglądać za 5 lat?
Możesz porozmawiać o swoich spostrzeżeniach ze współurlopowiczami (staraj się to zrobić w sposób ciekawy, wciągający ich w rozmowę o zmianach wokół nas – i nie zdziw się, gdy oni przytoczą szereg ciekawych przykładów mogących wiele wnieść do Twojego osobistego ćwiczenia intelektualnego).
3. Puenta
Świadomie używam słowa „puenta”, a nie „podsumowanie”, gdyż wyniki przemyśleń mogą być (w myśl definicji puenty) zaskakujące.
- Czy przyszyły Ci do głowy innowacje, które zmienią Twój biznes w przyszłości? Możesz myśleć szeroko, ale ponieważ chodzi o to, żeby ćwiczenie ubogaciło Cię a nie tylko zajęło twoje myśli, skup się na Twojej obecnej firmie.
- Czy masz plan, jak wprowadzić swoja firmę w przyszłość, która za 5 lat na pewno będzie wyglądała inaczej, niż dzisiejsza rzeczywistość.
- Co do tej pory zrobiłeś, żeby wprowadzić innowacje, które zmienią Twoją firmę w przyszłości?
Na koniec: zapisz najważniejsze myśli i wróć do nich po powrocie do pracy. Te notatki, to może być początek Strategii Innowacyjności, która pomoże Ci zapoczątkować proces zarządzania innowacyjnością. Proces, bez którego trudno jest myśleć o utrzymaniu konkurencyjnej pozycji firmy na rynku.
A jeśli już świadomie zarządzasz innowacyjnością w swoim przedsiębiorstwie to mam nadzieję, że rekomendowane teksty (linki powyżej) urozmaiciły Ci wolny czas.
Piotr Fic
Udało się nam Ciebie zainspirować, zadzwoń lub napisz do nas!
W Instytucie Innowacyjności Polska posiadamy narzędzia, które pomogątwojej organizacji w zarządzaniu innowacyjnością. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcesz, aby twoje kompetencje i umiejętności tworzenia innowacji zostały jeszcze lepiej rozwinięte:
Instytut Innowacyjności Polska
piotr.fic@ininpolska.pl
tel. kom. + 48 698 660 055
lub
tomasz.hoffmann@ininpolska.pl
tel. kom. + 48 667 637 068