Aktualności
Abonament na Innowacje
Abonament na Innowacje to cykl działań (warsztaty, działania diagnostyczne, prezentacje), których celem jest ustanowienie fundamentu i zbudowanie w organizacji jednomyślności wokół procesów wykorzystujących potencjał pracowników różnych szczebli do działań mających na celu wzmocnienie i rozwój organizacji i biznesu poprzez innowacje organizacyjne, które mają również przyczynić się do rozwoju innowacji produktowych i procesowych w firmie.
Innovation Espresso #10 – Jak pobudzać innowacje?
Inspiracji do innowacji można szukać w wielu miejscach i obszarach. I warto patrzeć i sięgać szeroko. Niemniej czy wykorzystujemy ten potencjał, który drzemie w naszym najbliższym otoczeniu – w naszych pracownikach i organizacji? Praktyka i badania wskazują, że najbardziej innowacyjne pomysły często pochodzą od pracowników firmy najmłodszych stażem i tych w środku hierarchii.
Co z dotacjami po 2020 roku?
2020 rok będzie ostatnim, w którym przydzielane będą środki unijne alokowane dla perspektywy finansowej 2014-2020. Przedsiębiorstwa w Polsce chętnie sięgają po dotacje jako sposób na sfinansowanie swojego rozwoju. Coraz ważniejsze zatem staje się pytanie, jak krajobraz dotacyjny będzie wyglądał po 2020 roku. Jest to szczególnie interesujące w kontekście prowadzonej aktualnie dyskusji medialnej o możliwym zmniejszeniu funduszy dla Polski w kolejnych latach.
Innovation Espresso #9 – Pseudo innowacje
Nie wszystkie inwestycje w badania i rozwój prowadzą do innowacyjności, którą łatwo można zmierzyć. Analizując budżety przeznaczane na R&D można zauważyć, że nie przekładają się one na innowacyjność jeden do jednego. A często są to pieniądze „wyrzucone w błoto”.
Dlaczego tak trudno być innowacyjnym?
Eksperci podpowiadają, że efektywny lider zamiast poszukiwać samodzielnie innowacyjnych inspiracji raczej tworzy sprzyjającą rozwojowi atmosferę w swoim zespole. Osiąga to rozwijając pożądaną kulturę organizacyjną i wyznaczając podwładnym kierunki poszukiwań transformacyjnie motywując wszystkich członków zespołu. W takich organizacjach innowacje mają dużo większe szanse na przyniesienie owoców. Obserwując funkcjonowanie firm, których liderzy w ten sposób działają można dojść do przekonania, że innowacje przychodzą im z płatka i sprzyja im szczęście.
Rodzaje innowacji i ich klasyfikacja
Czy warto się w te podziały zagłębiać? Zdecydowanie tak! Po pierwsze różne klasyfikacje innowacji mogą stanowić inspirację i zrozumienie własnych działań. Świadomość podziału innowacji uzmysławia też, że każdy biznes może być innowacyjny i wskazuje, że z pozoru „nieinnowacyjna branża” poprzez odpowiednie podejście do tematu jest w stanie (a może już to robi) generować innowacje. Ponadto uporządkowane spojrzenie na klasyfikację innowacji pomaga określić ich wpływ na postęp oraz przyporządkować je do odpowiedniej kategorii naszej działalności. Jest też jeszcze jeden ważny aspekt, o którym trzeba pamiętać – reguły rządzące różnymi rodzajami innowacji nie są takie same.
Innovation Espresso #8 – Źródła pomysłów na innowacje
Nie ma wątpliwości, że dominującymi czynnikami przewagi konkurencyjnej nadal są wielkość lub posiadanie określonych aktywów. Zmiany makroekonomiczne powodują jednak, że w najlepszej sytuacji znajdują się te przedsiębiorstwa, które zdolne są do świadomego wykorzystania wiedzy, technologii oraz doświadczenia i przez to oferowania innowacyjnych produktów, usług czy też metod ich dostarczania.
Innovation Espresso #7 – Zarządzanie innowacyjnością w firmie
Innowacji w polskich przedsiębiorstwach jest mało. Niemniej innowacje w Polskiej gospodarce zaczynają nabierać coraz większego tempa. Badania pokazują, że ponad 70 procent menedżerów wyższego szczebla deklaruje, że innowacje będą co najmniej jednym z trzech największych motorów wzrostu ich firm w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat. Nadchodząca rewolucja Przemysł 4.0 w zasadzie nie pozostawia wyboru firmom, które planują pochwalić się długowiecznością. Firmy, które chcą odnosić sukces skazane są na innowacyjność.
Działalność innowacyjna i jej cele
Dziś staje się oczywiste, że bez ciągłego wprowadzania nowych, atrakcyjnych dla odbiorcy produktów, usług czy rozwiązań w obszarze organizacji czy marketingu przetrwanie biznesu, nie mówiąc o jego rozwoju, będzie niemożliwe. I tu pojawia się termin „innowacje”. I nawet, jeśli niektórzy uznają ten termin za zgrany lub zbyt często uznawany za panaceum na wszystko, to nie zmienia to faktu, że przyszłość biznesu będzie zależała od innowacji i sposobu podejścia do działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwie.
Innovation Espresso #6 – Jak skutecznie pozyskać dotacje na innowacje?
Finansowanie rozwoju przedsiębiorstwa poprzez dotacje publiczne (unijne) to jedna z najbardziej atrakcyjnych form wsparcia obecna na rynku. W przeciwieństwie do kredytów czy pożyczek dotacje są szansą na uzyskanie bezzwrotnego wsparcia finansowego. Dotacje są dostępne...
Innovation Espresso #5 – Czy można skrócić czas wprowadzenia innowacji na rynek?
Innowacja z definicji nigdy nie będzie wolna od ryzyka, jak również nigdy nie powinniśmy traktować otwartych innowacji jako panaceum na różne wyzwania związane z innowacją. Jednak, gdy wesprzemy się otwartą innowacją efektywnie, może to pomóc złagodzić wiele zagrożeń i dać większą szansę na pozytywne wyniki, których organizacja oczekuje.
Innovation Espresso #4 – Otwarte innowacje obniżają koszty rozwoju
Obecnie na owoce innowacyjnych wysiłków trzeba czekać coraz dłużej!
Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że coraz trudniej jest uzyskać innowację. Poprzednie badania podkreśliły, że część z przyrastającej proporcji innowacji jest znana jako rekombinacyjna. Co to oznacza w praktyce?
Innovation Espresso #3 – 5 mitów na temat innowacji
Innowacje to nadal przedmiot wielu dyskusji i debat. Często słyszymy to słowo odmieniane przez wszystkie przypadki. I mimo, że tak często używamy pojęcia innowacje – to nadal zdajemy się nie do końca je rozumieć.
Tłuste myszy a innowacje
Pójdźmy tym tropem i zróbmy mały eksperyment: zastąpmy słowo „mysz” słowem „menedżer” albo „prezes”, a słowo „populacja” słowem „organizacja” lub „biznes” … i przeczytajmy opis doświadczenia od początku. Potem kolejny etap eksperymentu – „znajdź trzy różnice” między oboma opisami. Jaki mamy wynik eksperymentu? Może okazać się, że w odniesieni do niektórych menedżerów i prowadzonych przez nich biznesów, różnic się nie znajdzie.
Jak przygotować firmę do rewolucji Przemysł 4.0?
Dzięki Przemysłowi 4.0 inteligentne fabryki będą w stanie zaspokoić dynamiczne wymagania klientów o dużej zmienności i w małych ilościach, jednocześnie integrując ludzką pomysłowość i automatyzację. Tworzone są rozwiązania zaprzęgające sztuczną inteligencję, które niebawem pozwolą na powierzenie pełnego łańcucha życia produktu maszynom: począwszy od projektowania produktów poprzez produkcję i logistykę, aż po konserwację i eksploatację i w końcu recykling. Aby wspierać przemysł wytwórczy w ramach zachodzących zmian i zwiększyć konkurencyjność na świecie, twórcy polityk w kilku krajach ustanowili już rozwiązania na rzecz rozwoju tego zjawiska.
Innovation Espresso #2 – Działalność innowacyjna – jakie są jej cele?
Walka konkurencyjna jest coraz ostrzejsza. W dobie globalizacji, rosnącej i coraz bardziej agresywnej konkurencji, rozwoju wiedzy i technologii, poszerzającej się palety rozwiązań zarządczych również w obszarze organizacji przedsiębiorstwa, nowych sposobów promocji i docierania do klienta oraz walki o jego lojalność – ciągłe poprawianie wyników firmy nie będzie możliwe bez utrzymania przez nią obecnej pozycji na rynku, a następnie jej umacniania.
Jak skutecznie motywować organizację do innowacyjności?
Do typowych napięć polaryzujących organizacje można zaliczyć biegunowość między rozwojem organizacyjnym a stabilnością, czy też biegunowość między podejmowaniem przemyślanych decyzji versus ich szybką realizacją.
Stymulowanie innowacyjności podstawą rozwoju
Patrząc na historię polskiej wynalazczości można chociażby wymienić Jana Heweliusza za peryskop, Ignacego Łukasiewicza za podwaliny branży naftowej, czy bardziej współcześnie Józefa Hofmanna za wycieraczki samochodowe, czy spinacz biurowy. Niestety nie brakuje też takich, którzy o polskiej innowacyjności wypowiadają się pejoratywnie, choć paradoksalnie, jest to niczym innym jak dostrzeżeniem naszego naturalnego sposobu myślenia „out-of-the-box”. Typowym przykładem takiej oceny Polaków jest komentowanie naszego swobodnego i „interpretacyjnego” podejścia do norm i przepisów. A to przecież właśnie kreatywne kwestionowanie status-quo i podważanie obowiązujących norm często staje się matką innowacji.
Innovation Espresso #1 – Innowacje – jak rozumieć pojęcie?
Rozumienie innowacji wymaga przyswojenia nowej wiedzy, która w zakresie innowacji i innowacyjności powstawała na rynkach rozwiniętych już od kilkudziesięciu lat. Niestety jesteśmy w tej dziedzinie znacząco „w tyle”. System edukacyjny w Polsce również nie pomaga. Tak więc nie wystarczy przeczytanie w Wikipedia definicji, aby twierdzić, że rozumie się, o co w innowacjach chodzi.
Innowacje – jak rozmieć to pojęcie?
Na pojmowanie innowacji znaczące piętno odcisnął okres komunizmu i gospodarki centralnie sterowanej. Wówczas innowacje pojmowane były głównie przez pryzmat technologii. Brak rzeczywistych mechanizmów rynkowych skutkował tym, że aspekt ekonomiczny pełnił drugorzędną rolę. Dziś chyba wszyscy rozumieją, że skuteczna innowacja musi być związana nie tylko z pozytywnymi efektami technicznymi, ale i ekonomicznymi. W dzisiejszych warunkach aspekt komercjalizacji (i to skutecznej!) jest immanentną cechą innowacji. Bo bez komercjalizacji nie ma innowacji.
Zarządzanie innowacją
Stawiam tezę, że nie indywidualny pomysł, a proces generowania pomysłów (wewnątrz organizacji lub ich pozyskiwanie z zewnątrz) jest kluczem do sukcesu rozwoju poprzez innowacje. A skoro mówimy o procesie, to trzeba mieć wiadomość, jaka tematyka w taki proces jest włączona. Obszarami, którymi należy zarządzać w skoordynowany sposób, aby można mówić o tym, że organizacja jest nastawiona na innowacyjność są: strategia firmy i strategia innowacji, zarządzanie innowacją, kultura organizacyjna, zarządzanie koncepcją, źródła innowacji, badania, działania rozwojowe, komercjalizacja, zarządzanie portfolio, zarządzanie finansowaniem innowacji, zarzadzanie własnością intelektualną.
Piotr Fic członkiem zarządu Spółki BIOMED-LUBLIN Wytwórnia Surowic i Szczepionek S.A.
Pan Piotr Fic specjalizuje się w tworzeniu strategii i procesów rozwoju poprzez innowacje, restrukturyzacji i rewitalizacji biznesu oraz zarządzaniu operacyjnym przedsiębiorstw wymagających procesów naprawczych i stabilizujących ich funkcjonowanie.
Kleszcze innowacyjności – Zarządzanie Innowacją (3/3)
Świadome zarządzanie innowacją w organizacji jest istotnym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw operujących w gospodarce opartej na wiedzy. Zarządzanie innowacjami w firmie jest procesem kompleksowym i wymagającym wyodrębnienia organizacyjnego dla osiągnięcia jego efektywności.
Zarządzanie koncepcją innowacji
Innowacja obejmuje “twarde” kwestie biznesowe, takie jak strategia rozwoju, inwestycji technologicznych, zarządzanie portfelem projektów oraz tworzenie nowych przedsiębiorstw. Innowacja także odnosi się do “miękkich” wyzwań, takich jak promowanie kreatywności i dyscypliny, stymulowanie przedsiębiorczości, akceptacji ryzyka, stymulowanie pracy zespołowej, promowanie uczenia się i otwartości na zmiany, ułatwianie nawiązywania kontaktów i efektywnej komunikacji.
Zarządzanie portfelem innowacji
Krytycznym czynnikiem skutecznego rozwijania i wdrażania innowacji poprzez podejście portfelowe jest ukierunkowanie organizacji. Dokumentem ukierunkowującym zarówno członków organizacji jak i jej interesariuszy powinna być strategia innowacyjności….
Strategia Innowacyjności
Strategia, aby była skuteczna musi uwzględniać potencjał własny przedsiębiorstwa, ale także uwzględniać potencjał konkurencji. O skuteczności strategii decyduje także dobrze zaprojektowany system mierników efektywności jej realizacji przeglądanych w możliwie krótkich odstępach czasu…
UWAGA!!! Patent na dotacje w rundzie dotacyjnej 2014-2020!
Finansowanie rozwoju przedsiębiorstwa poprzez dotacje publiczne (unijne) to jedna z najbardziej atrakcyjnych form wsparcia obecna na rynku. W przeciwieństwie do kredytów czy pożyczek dotacje są szansą na uzyskanie w części (często znaczącej) bezzwrotnego wsparcia finansowego.
Każdy biznes może być innowacyjny!
Tesla jest firmą innowacyjną. Samochody elektryczne, które produkują są szczytowym osiągnięciem dzisiejszej technologii. Intel jest firma innowacyjną. Co chwila poprawiają jakość i wydajność swoich produktów umożliwiając innym producentom rozwijanie się i proponowanie...
Outsourcing Innowacyjności
Każdy biznes chce trwale rosnąć. I bez wątpienia można stwierdzić, że bez innowacji i procesów zarządzania innowacyjnością, żaden biznes nie będzie w stanie tego osiągnąć. A właśnie zarzadzanie innowacyjnością powoduje, że innowacje nie będą zjawiskiem jednorazowym, a systematyczną i ciągłą praktyką.
Rozwój innowacji wymaga kombinacji różnych umiejętności
W zakresie realizacji prac badawczo-rozwojowych twórcy innowacji, którzy mają głęboką wiedzę, są przydatni do zapewnienia szczegółowej i dokładnej analizy problemu oraz rozwiązania trudnych problemów technicznych. Ich wiedza i doświadczenie pozwala lepiej planować kierunki badań i eliminować te, które są skazane na duże trudności lub niepowodzenie w aktualnym stanie wiedzy.
Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa
W opracowaniach naukowych kultura organizacyjna jest określana jako zbiór norm społecznych i systemów wartości. Jest to klimat organizacyjny, ale też zestaw wymogów kształtujących zachowania członków organizacji. Kultura organizacyjna powinna dotyczyć poglądów,...
Zarządzanie własnością intelektualną w przedsiębiorstwie
Przedsiębiorstwo opierające swą strategię rozwojową na innowacyjności powinny efektywnie wykorzystać wartość posiadanych aktywów własności intelektualnej. Powinno ono zatem podejmować działania zapewniające rozwój własności intelektualnej w powiazaniu z ogólną strategią działania.
Zarządzanie innowacją w organizacji
Innowacja bardziej niż kiedykolwiek dotąd, uważana jest za konieczność dla skutecznego konkurowania na rynku. Innowacja zdaje się być kluczowym czynnikiem wzrostu biznesu poprzez zwiększenie przychodów, obniżenie kosztów i zmniejszenie czasu wejścia na rynek nowych pomysłów. Zarządzanie innowacjami jest krytyczne dla ich skuteczności i efektywności.
Wielkość czy technika? Odpowiedzią jest melanż!
Praktyka pokazuje, że skuteczne połączenie siły dużego i zwinności małego jest skuteczne, jeśli wystąpi duża zgodność celów. Znacząco inna kultura organizacyjna tych dwóch typów organizacji powoduje jednak najczęściej dysonanse podczas nawiązywania relacji biznesowych….
Źródła innowacji
Dla przedsiębiorstw, które dążą do zwiększenia innowacyjności niezwykle istotne jest rozpoznanie i zapewnienie dostępu do różnorodnych źródeł inspiracji, które będą mogły zostać przekute na rozwój i wdrożenie innowacji.
Ile kosztuje „myślenie o niczym”?
Czy przyszyły Ci do głowy innowacje, które zmienią Twój biznes w przyszłości? Możesz myśleć szeroko, ale ponieważ chodzi o to, żeby ćwiczenie ubogaciło Cię a nie tylko zajęło twoje myśli, skup się na Twojej obecnej firmie…..
Dlaczego tak trudno być innowacyjną firmą?
Potrzeba innowacji dla efektywnego konkurowania wydaje się być niepodważalna. Współczesne czasy charakteryzują się degresją znaczenia dotychczasowych czynników przewagi konkurencyjnej. Dostęp do środków produkcji, kapitału czy taniej siły roboczej to za mało. Dlatego trudno jest spotkać menedżera, który zaprzeczałby innowacjom jako czynnikowi rozwoju firmy. Niektórzy mówią o innowacjach z entuzjazmem, liczniejsza grupa patrzy na nie neutralnie, ale głosy podważające innowacje są bardzo nieliczne.
4 działania, dzięki którym wygrasz w wyścigu o prymat na rynku!
Innowacyjność w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej nie jest modą ani korporacyjnym frazesem. Innowacyjność jest dziś koniecznością biznesową i pozwoli przedsiębiorstwom przetrwać i wygrywać na konkurencyjnym rynku. Proces zarządzania innowacyjnością jest złożony i składa się z wielu elementów….
Sukces innowacji zaczyna się od właściwych pytań
Wiele osób myśli o innowacjach jak o jednoznacznych zdarzeniach niezależnie od ich rodzaju czy sektora, którego mają dotyczyć. Próbujemy poszukiwać optymalnego, sprawdzonego i powtarzalnego podejścia, które zawsze będziemy mogli wykorzystać poszukując innowacyjnego rozwiązania stawianego problemu…
Kleszcze innowacyjności – Kultura Organizacyjna (2/3)
Kultura organizacyjna – krótkoterminowo uwzględnianie formalnych i nieformalnych aspektów kultury organizacyjnej dla efektywnego rozwoju innowacji; średnio i długoterminowo kształtowanie kultury organizacyjnej dla optymalnego rozwoju innowacji. Wprowadzenie ...
Innowacje a model biznesowy
Media każdego dnia bombardują nas dziesiątkami przykładów fajnych technologicznie innowacji. To może bardzo inspirować do poszukiwania innowacji produktowych i technologicznych. Coraz więcej firm podejmuje działania w kierunku świadomego generowania innowacji i zarządzania innowacyjnością. Jednak okazuje się, że przełomowe innowacje często wymagają nowych modeli biznesowych.
Prezesie! Przedłuż sobie życie!
Używając porównania postawy innowacyjności do zdrowego trybu życia chcę uświadomić menedżerom, że nie wystarczy jeden innowacyjny zryw. Takie podejście często kończy się „kontuzją”. Bo tak, jak zadbanie o serce, poziom cholesterolu, ciśnienie itd., przedłuża nam życie, tak zadbanie o proces innowacyjności w zarządzanym przedsiębiorstwie przedłuża szanse na sukces w biznesie.
Przegródki portfela innowacji
Skuteczna organizacja innowacyjna rozwija symultanicznie innowacje przyrostowe, radykalne i przełomowe. Dodatkowo budując portfel innowacji, dla efektywnego zarządzania procesem rozwoju innowacji oraz dla utrzymania motywacji zespołu i budowania poczucia sukcesu, należy uwzględniać co najmniej trzy horyzonty.
Kleszcze innowacyjności – Strategia Innowacyjności (1/3)
Strategia innowacyjności buduje jednomyślność, wewnątrz organizacji i wśród jej interesariuszy zewnętrznych, co do kierunków i sposobów realizacji innowacji; jest integralną częścią ogólnej strategii biznesu. Wprowadzenie Świadome zarządzanie innowacją w organizacji...
uROIenia menedżera
Największym wyzwaniem jest radzenie sobie z ryzykiem i niepewnością, zwłaszcza w przypadku: inwestycji w badaniach na wczesnych etapach, rozwoju platformy z wieloma zastosowaniami, badań w zakresie metod i podejść, które mogłyby być stosowane w różnych produktach, procesach czy usługach.
Nowy imperatyw dla Rad Nadzorczych, a innowacje.
Oczywistym jest, że w codziennym funkcjonowaniu organizacji rola Rady Nadzorczej jest ograniczona, ale na poziomie strategicznym, na poziomie oceny kroków milowych i wyznaczania kierunku działania Zarządu i całej firmy, rola Rady Nadzorczej jest fundamentalna i często decyduje o tym, jak wygląda strategia firmy i czy ta strategia i działania operacyjne idą we właściwym kierunku i z właściwą dynamiką, czy nie.
Zarządzanie innowacją – czyli jak efektywnie mierzyć innowacyjność firm?
Skąd opinia, że w Polsce innowacyjności jest wciąż mało? Jedną z odpowiedzi może być analiza, której wyniki prezentowane są w tekście. Wynika z niej, że w Polsce mamy problem systemowy wynikający m.in. z położenia nacisku nie na te, co trzeba wskaźniki opomiarowania innowacyjności w przedsiębiorstwach.
Dotacja na ochronę własności przemysłowej
Dotacje na ochronę własności przemysłowej – Już małe przedsięwzięcia mogą uzyskać wsparcie z tego programu. Projekt, aby starać się skutecznie o dotację na ochronę własności przemysłowej, powinien mieć wartość co najmniej 10.000 złotych. Maksymalna wartość usług doradczych w projekcie może wynieść 1.000.000 złotych.
Zarządzanie innowacjami w firmie w praktyce
Innowacje kojarzone są głównie z nowym produktem czy technologią, przede wszystkim wytwarzania. Jest to konsekwencja z czasów rewolucji przemysłowej, gdy dzięki elektryczności czy takim zdobyczom jak maszyna parowa powstawało przede wszystkim wiele innowacji w przemyśle, który gwałtownie rozwijał się wykorzystując nowe technologie i produkował na wielką skalę coraz to nowe dobra konsumpcyjne.
Cyfrowe platformy ekosystemów innowacji
W czasach cyfryzacji ekonomia podlega nowym zasadom. Przewaga konkurencyjna nie jest już sumą wszystkich sprawności, ale sumą wszystkich połączeń. Strategia musi zatem koncentrować się na pogłębieniu i poszerzeniu sieci informacji, talentów, partnerów i konsumentów. Świadomi innowatorzy wykorzystują swoje marki już nie tylko w klasycznym rynkowym konkurowaniu. Innowatorzy korzystają ze swoich marek jako narzędzi budowania platform współpracy – samodzielnie zarządzanego ekosystemu innowacji. I wcale nie musi dotyczyć to marek globalnych. Tak samo, dzięki internetowi, można przecież podejmować działania na skalę regionalną, czy ograniczając się do niszowej branży.