Rozliczanie wniosku dotacyjnego
Rozliczenie projektu finansowanego z dotacji unijnych jest Etapem 3 w procesie skutecznego korzystania z przyznanych grantów.
Samo pozyskanie dotacji to połowa sukcesu. Sukcesem pełnym jest zrealizowanie projektu i jego rozliczenie bez utraty części dofinansowania lub konieczności zwracania pozyskanych środków.
Zarządzanie projektem korzystającym z dotacyjnego finansowania to proces obejmujący szereg czynności. Dobrze realizowane zarządzanie dotacją wymaga proaktywnego działania, bowiem reaktywne rozliczanie może prowadzić do nieodwracalnych zdarzeń wiążących się z utratą części lub całego grantu. Sprostanie wytycznym, systematyka, terminowość, dokładność, raportowanie zgodnie z wymogami są kluczem do sukcesu, aby cieszyć się efektami projektu, który realizowany jest z dotacji.
Proces rozliczania projektu dotacyjnego wymaga zarządzania wieloma (ponad 30!) elementami procesu i dokładności w raportowaniu, zgodnie z wymogami i wytycznymi programu, z którego dotacja została przyznana. Niektóre z tych elementów obejmują:
Weryfikacja w zakresie zgodności z wytycznymi:
- wewnętrznych regulaminów i instrukcji
- zapisów polityki rachunkowości
- przeprowadzonych procedur wyboru dostawców i wykonawców
- dokumentacji merytorycznej, technicznej, formalnej i księgowej
- prawidłowości ewidencjonowania wydatków i przychodów
- dokumentowania okresowych sprawozdań o postępie projektu oraz wniosków o płatność
Konsultacje
- regulaminów z instytucją rozliczającą
- koniecznych zmian w realizacji projektu
Analiza
- ryzyka wynikającego ze zidentyfikowanych nieprawidłowości i uchybień
- ryzyka związanego z okresem trwałości projektu
Zarządzanie
- oszczędnościami oraz niedoszacowaniami w ramach projektu
Opracowanie
- argumentacji potwierdzającej kwalifikowalność wydatków
- tabeli wskaźników dla projektu
- metodologii udokumentowania zgodności projektu z zasadami wspólnotowymi
- argumentacji i wniosku o wprowadzenie zmian do umowy o dofinansowanie
- treści odwołań od nałożonej korekty finansowej
Prowadzenie
- całej bieżącej korespondencji z instytucją rozliczającą
Przygotowanie
- do kontroli projektu i aktywne uczestnictwo podczas jej przeprowadzania
W perspektywie 2014-2020 instytucje odpowiedzialne za dotacje przykładają dużo większą wagę do procesu weryfikacji wykorzystania przyznanych środków zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym.
Urzędnicy po stronie instytucji dotacyjnych zebrali wiedzę i doświadczenia z wcześniejszych okresów dotacyjnych. Sprawia to, że proces rozliczania dotacji jest prowadzony dokładniej, ze świadomością potencjalnych błędów, nieścisłości i odstępstw od wytycznych, do których zobowiązany jest beneficjent.
Konsultanci Instytutu Innowacyjności zapraszają na spotkanie, podczas którego szczegółowo omówiony będzie zakresu działań i decyzji niezbędnych do przygotowania firmy do skutecznego rozliczenia dotacji.
Narzędzia pomocne w zarządzaniu procesami innowacyjności:
Wkrótce nowe narzędzia diagnostyczne
Zapoznaj się z POZOSTAŁYMI obszarami naszej oferty: