Projektowanie podstawy zaangażowania
Projektowanie Postawy Zaangażowania oparte jest na metodologii grywalizacji, która pozwala tworzyć narzędzia do projektowania zachowań, identyfikacji emocji, rozwijania umiejętności i postawy stymulującej zaangażowania w innowacje. W połączeniu z innymi technologiami i trendami, grywalizacja może pozytywnie wpływać na zwiększenie efektywność zarządzania wydajnością pracowników, ich edukacją i rozwojem osobistym, budowanie postawy innowacyjności, zaangażowanie klienta. Pomaga uniknąć przytłoczenia pracowników i klientów różnorodnymi (często niezsynchronizowane ze sobą) programami lojalnościowymi, itp.
Techniki
Techniki gamifikacyjne stosuje się w biznesie dla celowej zmiany zachowań ludzi poprzez zastosowanie mechanizmów znanych z gier i nie należy ich mylić np. z grami reklamowymi (advergaming), grami symulacyjnymi czy też konkursami sprzedażowymi.
Standardowa definicja mówi, że:
Grywalizacja – nazywana też zamiennie gamifikacją, (Grywalizacja , z ang. Gamification, lub Gamifikacja, Gryfikacja) to wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia ich zaangażowania.
Grywalizacja pozwala zaangażować ludzi do zajęć, które są zgodne z oczekiwaniami Zarządu lub właściciela projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe.
Korzyści
Korzyści z zastosowania Projektowania Postawy Zaangażowania, to:
- identyfikowanie kluczowych czynników motywujących w organizacji,
- budowanie postawy innowacyjności,
- rozwój umiejętności i postawy stymulującej zaangażowanie w innowacje,
- tworzenie unikalnych narzędzi zwiększających: efektywność zarządzania wydajnością pracowników oraz ich edukacją i rozwojem osobistym, zaangażowanie klienta,
- minimalizacja ryzyka porażki projektu związanego z wdrożeniem postawy innowacyjności,
- istotne obniżenie kosztów wdrażania projektów innowacyjnych,
- zwiększenie szansy odniesienia sukcesu Zarządu i organizacji implementującej nowe procesy.
Połączenie wiedzy o tym, jakiego rodzaju innowacyjność powinna być wdrożona w firmie z wiedzą o tym, jak zmotywować ludzi by zaangażowali się w proces implementacji strategii innowacyjnej:
- minimalizuje się ryzyko porażki projektu związanego z wdrożeniem innowacyjności
- istotnie obniża koszty takich wdrożeń
- zwiększa szansę odniesienia sukcesu Zarządu i organizacji implementującej nowe procesy.
Teoria Octalysis
We wdrażaniu postaw zaangażowania współpracujemy z firmą Funtiago – wyłącznym przedstawicielem metodologii Octalysis w Polsce. Teoria Octalysis, jest obecnie najbardziej uznaną metodologią grywalizacyjną i jest z sukcesem implementowana w organizacjach takich firm, jak Google, Oracle, Amazon, eBay, Accenture, IBM i inne (wiecej: http://octalysisgroup.com/ ).
Teoria Octalysis określa 8 psychologicznych motywatorów (tzw . 8 Core Drives), stymulujących człowieka do działania. Narzędzia grywalizacyjne, które tworzymy w oparciu o tą teorię mają za zadanie zwiększenie motywacji i zaangażowania ludzi – co jest istotne w wielu procesach, m.in. zwiększania efektywności i produktywności, zwiększania sprzedaży, zarządzania zmianą i procesami zarządzania innowacyjnością, budowaniem lojalności klientów, etc.
Do efektywnego zaprojektowania modelu angażowania ludzi służy badanie “Profilu motywacyjnego” organizacji.
- Badanie powadzone jest w oparciu o obecnie najbardziej uznaną na rynku teorię 8 psychologicznych motywatorów – Octalysis – dotyczącą budowania motywacji i zaangażowania ludzi, co jest szczególnie istotne w procesach zarządzania zmianą i procesach zarządzania innowacyjnością.
- Teoria Octalysis została z sukcesem implementowana w organizacjach takich firm, jak Google, Oracle, Amazon, eBay, Accenture, IBM i innych (więcej: http://octalysisgroup.com/ )
- Metodologia Octalysis wykorzystywana jest w obszarze zarządzania innowacyjnością w firmach, gdyż w oparciu o nią można stworzyć dopasowane do poszczególnych organizacji systemy motywacyjno-angażujące ludzi, w oparciu o które będą wdrażane konkretne rozwiązania innowacyjne opracowane przez dedykowane zespoły wewnętrzne firmy.
Rys.1 Octalysis – graficzne przedstawienie metodologii
Teoria Octalysis określa 8 psychologicznych motywatorów, tzw. 8 Core Drives (patrz Rys. 1. Octalysis – graficzne przedstawienie metodologii), przy czym każdy człowiek ma unikalny dla siebie zestaw 3-4 motywatorów głównych, które stymulują go do działania.
- Core Drive 1. Epic Meaning and Calling – Działanie w imię wyższego celu, oraz poczucie wyjątkowości,
- Core Drive 2. Accomplishment and Development – Rozwój i pokonywanie wyzwań,
- Core Drive 3. Empowerment of Creativity & Feedback – Kreatywność i potrzeba informacji zwrotnej,
- Core Drive 4. Ownership & Possession – Posiadanie i kolekcjonowanie,
- Core Drive 5. Social Influence & Relatedness – Wpływ społeczny, relacyjność,
- Core Drive 6. Scarcity & Impatience – Niecierpliwość i niedostatek,
- Core Drive 7. Unpredictability & Curiosity – Nieprzewidywalność i ciekawość,
- Core Drive 8. Loss & Avoidance – Strach przed utratą i unikanie.
Badanie profilu motywacyjnego pozwala na zidentyfikowanie zakresu występowania poszczególnych 8 motywatorów wśród osób biorących udział w projekcie. Wiedza ta pozwala precyzyjniej zaprojektować sposób wdrażania innowacyjności w firmie w taki sposób, by osoby biorące udział we wdrażaniu innowacyjności maksymalnie zaangażowały się w jego realizację oraz czuły satysfakcję z uczestniczenia w projekcie i bycia jego częścią.
Wyzwania biznesowe
W dobie aktualnych wyzwań, rynek stawia przed biznesem szereg wyzwań:
- Organizacje mają za zadanie zwiększyć zaangażowanie z pracownikami i poprawy wydajności.
- Potencjał ludzki musi być efektywniej wykorzystywany,
- Organizacje mają za zadanie skutecznie zaangażować pracowników i klientów w innowacje.
- Pracownicy i/lub klienci są przytłoczeni przez różnorodne, często niezsynchronizowane ze sobą programy lojalnościowe, które wykorzystują mało inspirujące zewnątrzpochodne nagrody.
Organizacje muszą zrozumieć potencjał grywalizacji i możliwości projektowania zachowań oraz rozwijania umiejętności umożliwiających innowacje i zacząć wdrażać działania w sposób minimalizujący ryzyko porażki.
Grywalizacja jako trend
Wg. firmy badawczej Gartner, grywalizacja jest aktualnie na samym szczycie popularności na tzw. krzywej cyklu życia nowych technologii, razem z takimi technologiami jak Big Data czy druk 3D. Ponieważ niektóre organizacje wprowadzają grywalizację „na skróty” – bez oparcia na sprawdzonych tzw. frameworkach (metodologiach) – grywalizację po szczycie podobnie jak inne technologie czeka korekta, polegająca na weryfikacji przydatności oraz upadku wielu źle przygotowanych projektów i rozwiązań. W ciągu 5-10 lat m.in. po korekcie, grywalizację czeka osiągnięcie kolejnego szczytu, tym razem stabilnego rozwoju.
Instytut Innowacyjności Polska służy w tym zakresie wsparciem narzędziowym i procesowym.
Zapoznaj się z POZOSTAŁYMI obszarami naszej oferty: