Zgłaszanie pomysłów innowacyjnych
Wdrażamy w firmach Programy Pomysłów Pracowniczych (PPP):
- badamy gotowość organizacji do zgłaszania pomysłów,
- identyfikujemy wąskie gardła przeszkadzające w efektywnym wdrożeniu PPP,
- projektujemy procesy PPP,
- wdrażamy PPP w organizacji,
- wspieramy budowanie postawy innowacyjności w przedsiębiorstwie,
- projektujemy postawę zaangażowania w organizacji.
Zgłaszanie pomysłów innowacyjnych
Zgłaszanie Pomysłów Innowacyjnych jest jednym z kluczowych elementów budowania w organizacji postawy innowacyjności. Wewnętrzne zasoby organizacji, jakimi są ludzie i ich potencjał intelektualny może być bardzo cenym źródłem generowania rozwoju biznesu.
Innowacje są dziś podstawowym czynnikiem sukcesu biznesu, stąd dbałość o wykorzystanie potencjału wewnętrz organizacji do ich generowania jest jednym z podstawowych źródeł, które należy odpowiednio wykorzystać, aby firma mogła angażować pracowników w jego rozwój.
PPP nie muszą dotyczyć tylko innowacji. Nawet drobne usprawnienia, zgłaszane przez pracowników mogą mieć istotny wpływ na efektywne funkcjonowanie biznesu.Ważne jest jednak, aby odbywało się to systematycznie i systemowo i było częścią DNA organizacji dążącej do ciagłego rozwoju.
PPP muszą wykorzystywać często zaniedbywaną przez przełożonych kreatywność pracowników. W dobie gospodarki opartej na wiedzy, działając w konkurencyjnym otoczeniu organizacje powinny przykładać dużą uwagę do zarządzania wiedzą, której elementem jest angażowanie pracowników w dzielenie się swoimi pomysłami, często wynikającymi z praktyki biznesowej, spostrzeżeń, wiedzy zdobywanej podczas wykonywania codziennych obowiązków i na szkoleniach czy studiach.
W PPP chodzi o to, aby pracownicy mieli możliwość zgłaszania pomysłów mających na celu ulepszenie pracy nie tylko na jego stanowisku, ale również w całej firmie.
Programy PPP powinny być zintegrowane z systemami wynagradzania pracowników, gdyż jeżeli usprawnienia przez nich zgłaszane zostaną uznane za dobre a kierownictwo zdecyduje się na ich wdrożenie, pracownik może liczyć na nagrodę.
Z pozoru łatwe, w praktyce programy PPP okazują się często trudne do wdrożenia z w efektywny sposób.
O programach PPP
Programy PPP powinny braś pod uwagę:
- zaplanowanie i wdrożenie w życie efektywnego programu sugestii pracowniczych,
- metody angażowania pracowników w zgłaszanie pomysłów usprawniających,
- promowanie aktywnych i aktywizować biernych członków organizacji,
- system monitorowania pomysłów,
- przydział zasobów i określenie odpowiedzialności za prawidłowo funkcjonujący program sugestii pracowniczych,
- metody komunikowania organizacji o przyjętych do realizacji pomysłach, zgłoszonych przez pracowników,
- system upowszechniania przyjętych do wdrożenia pomysłów.
Programy pomysłów pracowniczych stosują obecnie najbardziej renomowane firmy na świecie, liderzy w swoim obszarze działania. Systemy te są częścią strategii rozwoju poprzez ciągłe usprawnienia i innowacje. Z badań Lean Management Polska przeprowadzonych wśród uczestników III Otwartej Konferencji Lean wynika, że programy sugestii pracowniczych stosuje 80,7 proc. z nich, przy czym częściej na to rozwiązanie decydują się firmy produkcyjne (83,9 proc.) niż usługowe (65,1 proc.). Jest to rezultat ciągle rosnącej konkurencyjności rynku, pogoni za optymalizacją oraz coraz cenniejszego know-how.
Przy budowaniu efektywnych PPP Instytut Innowacyjności uwzględnia m.in.:
- budowanie kultury organizacyjnej,
- zasoby potrzebne do wdrożenia programu,
- dobór kryteriów oceny sugestii,
- sposoby nagradzania najlepszych pomysłów lub najbardziej aktywnych pomysłodawców,
- określenie właściciela programu,
- stosowne narzędzia komunikacyjne,
- wyznaczanie i monitorowanie celów,
- sposoby wzbudzenia i utrzymania motywacji do aktywności w programie.
W projektowaniu i wdrażaniu PPP wykorzystujemy:
- Badanie Kultury Organizacyjnej (patrz: OFERTA -> DIAGNOZA INNOWACYJNOŚCI -> BADANIE KULTURY ORGANIZACYJNEJ),
- metodologię gamifikacyjną opartą na obecnie najcześciej stosowanej na świecie teorii Octalysis (patrz: -> OFERTA -> ROZWÓJ INNOWACYJNOŚCI -> PROJEKTOWANIE POSTAWY ZAANGAŻOWANIA).
Instytut Innowacyjności Polska ma doświadczenie w tworzeniu, wdrażaniu i moderowaniu PPP. Wspieramy rozwój biznesu poprzez innowacje, wykorzystując wewnętrzny potencjał organizacji, którym są jego pracownicy poprzez katalizowanie procesów i rozwiązań, które sprzyjają zgłaszaniu i wdrażaniu pomysłów innowacyjnych.
Narzędzia pomocne w zarządzaniu procesami innowacyjności:
Zapoznaj się z POZOSTAŁYMI obszarami naszej oferty: